WEKO3
-
RootNode
アイテム
児童生徒の人間関係調整力の育成に関する研究 : 人間関係調整力の定義と,育成プログラムの開発を通して
https://doi.org/10.24727/00025350
https://doi.org/10.24727/000253504c3821c8-98dd-4cea-8264-c6b39b70db47
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-08-31 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 児童生徒の人間関係調整力の育成に関する研究 : 人間関係調整力の定義と,育成プログラムの開発を通して | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Defining and Developing the Interpersonal Adjustment Competency Program for School Students | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 人間関係調整力 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 定義 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 育成プログラム | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | interpersonal adjustment competency | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | understanding others | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | expressing oneself | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | mutual agreement | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | program development | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.24727/00025350 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
著者 |
松尾, 康則
× 松尾, 康則
× 葛西, 真記子
× MATSUO, Yasunori
× KASAI, Makiko
|
|||||||||||||||||
所属 | ||||||||||||||||||
値 | 鳴門教育大学大学院臨床心理士養成コース | |||||||||||||||||
所属 | ||||||||||||||||||
値 | 鳴門教育大学学校教育研究科臨床心理士養成コース | |||||||||||||||||
所属(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | Department of Training and Practice in Clinical Psychology, Naruto University of Education | |||||||||||||||||
所属(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | Department of Training and Practice in Clinical Psychology, Naruto University of Education | |||||||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は,児童生徒が人間関係をうまく結ぶ力としての人間関係調整力を育成するために,育成プログラムの開発・検討を行うことを目的とした。それには,まず,曖昧であり,一般的な概念としては見当たらない人間関係調整力の定義から始めた。しかし,人間関係調整力につながる資質・能力については非常に多岐にわたるものとなるため,育成プログラムを開発していく上では,「他者理解力」「自己表現力」「合意形成力」の3つの力に絞って開発を進めていこうと考えた。また,指導の継続性・系統性を実現するための系統的指導目標の作成を行った。育成プログラムとしては,①人間関係調整能力の直接的な育成(特活・道徳の時間・HR等を活用した育成),②人間関係調整力につながる資質・能力の育成(教科の授業における育成)の2方面からの授業実践を行った。その結果,「他者理解力」「自己表現力」「合意形成力」のそれぞれにおいて向上が見られた。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of the current study was to develop a program aimed at promoting interpersonal adjustment competency among school students. The concept of interpersonal adjustment competency was defined; based on this definition, we focused on three domains: “competency for understanding others,” “competency for expressing oneself,” and “competency for mutual agreement.” To promote sequential and systematic learning, specific education goals for the program were employed. Two basic strategies were employed: 1) direct education through extracurricular activities, ethics classes, and homeroom classes, and 2) indirect education through regular classes. Results from questionnaires and reaction papers obtained from students revealed that scores for all three competencies increased after the program. Students also reported a heightened awareness of the importance of understanding others, expressing themselves, and mutual agreement. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 29, p. 139-149, 発行日 2015-02 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
出版者(別表記) | ||||||||||||||||||
出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1880-6864 | |||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA1212544X | |||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||||||||
値 | 原著論文 | |||||||||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | Original Paper | |||||||||||||||||
本文の有無 | ||||||||||||||||||
値 | 本文あり |
Share
Cite as
松尾, 康則, 葛西, 真記子, MATSUO, Yasunori, KASAI, Makiko, n.d., 児童生徒の人間関係調整力の育成に関する研究 : 人間関係調整力の定義と,育成プログラムの開発を通して: 鳴門教育大学地域連携センター, 139–149 p.
Loading...