WEKO3
-
RootNode
アイテム
土曜日授業への参加と子ども観の関係
https://doi.org/10.24727/00025381
https://doi.org/10.24727/00025381a602b131-f319-4976-bd42-1c67e27354f3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-08-31 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 土曜日授業への参加と子ども観の関係 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | The Effects of Participation in Saturday Classes at Elementary School on Faculty of Education Students’ Views of Children | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 土曜日授業 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 子ども観 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | アクティブ・ラーニング | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Saturday classes at elementary school | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Views of children | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Active learning | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.24727/00025381 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
著者 |
湯地, 宏樹
× 湯地, 宏樹
× 阪根, 健二
× YUJI, Hiroki
× SAKANE, Kenji
|
|||||||||||||||||
所属 | ||||||||||||||||||
値 | 鳴門教育大学 | |||||||||||||||||
所属 | ||||||||||||||||||
値 | 鳴門教育大学 | |||||||||||||||||
所属(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | Naruto University of Education | |||||||||||||||||
所属(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | Naruto University of Education | |||||||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は,大学生及び大学院生を対象に質問紙調査をすることによって,土曜日授業への参加と子ども観との関係を明らかにすることを目的としている。質問紙調査の結果から,学生自身が企画した土曜日授業について,児童の「興味関心」「知識・技能」「思考・判断・表現」を促していたと肯定的に評価していた。土曜日授業の参加前と参加後では,子どものイメージに変化がみられたこと,女子学生よりも土曜日授業に参加した男子学生の方が子どもに「扱いにくさ」のイメージをもつ傾向があることなどが明らかになった。土曜日授業への参加によって実際の子どもと触れ合うことによって変化した子ども観は,教員の資質としての人間性と関係があると思われる。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | The present study aims to clarify the effects of faculty of education students’ views of children on participation in Saturday classes at elementary school by a questionnaire survey to 133 university students and graduate students in the faculty of education. As a result of the survey by questionnaire, students estimated positively that the lessons they planned promoted children’s interest, knowledge/skills, and thinking/judgment/expression. The students’ views of children before participation in Saturday classes changed after participating. Moreover, it became clear that male students who participated have a greater impression of egocentricity with respect to children than female students. It seems that the impressions of children, which changed by coming into contact with then, are related to humanity as a quality of a teacher. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 31, p. 93-102, 発行日 2016-02 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
出版者(別表記) | ||||||||||||||||||
出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1880-6864 | |||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA1212544X | |||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||||||||
値 | 原著論文 | |||||||||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
値 | Original Paper | |||||||||||||||||
本文の有無 | ||||||||||||||||||
値 | 本文あり |
Share
Cite as
湯地, 宏樹, 阪根, 健二, YUJI, Hiroki, SAKANE, Kenji, n.d., 土曜日授業への参加と子ども観の関係: 鳴門教育大学地域連携センター, 93–102 p.
Loading...