Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-08-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高等学校専攻科の理科における思考力・判断力・表現力を高める授業実践 : アクティブラーニング型授業の取組 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Teaching Science to Develop Abilities to Think, to Make Decisions, and to Express in a Non-degree Course for Graduates in High School : A Report on Introducing Active Learning Approach |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
思考力・判断力・表現力 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
アクティブ・ラーニング |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
作問学習 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
高等学校専攻科 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Ability to Think, to Make Decisions, and to Express |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Active Learning |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Learning by Problem-Posing |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Non-degree Course for Graduates in High School |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.24727/00025411 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
富永, 保典
芝山, 明義
TOMINAGA, Yasunori
SHIBAYAMA, Akiyoshi
|
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学大学院 |
所属 |
|
|
値 |
鳴門教育大学大学院 |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education, Graduate School |
所属(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Naruto University of Education, Graduate School |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は,高等学校専攻科の理科において「アクティブラーニング型授業」を実践し,生徒の思考力・判断力・表現力の向上を図り,その効果を質問紙調査と振り返りシートの結果を用いて検証することを目的としている。一連の授業実践の結果として,質問紙調査からは,グループ活動を行うことによって既習内容と関連づけて考えようとしたり,相手の意見を聞くことができるようになったり,自分の意見や考えを言うことができるようになったりしたと感じる生徒が増加した。また,振り返りシートの記述からは,グループ活動の有無と表現力との間に相関関係があることが示された。これらの結果から,「アクティブラーニング型授業」は,その方法と目的との関連を明確にすることによって,生徒の思考力・判断力・表現力の向上に効果をもつ可能性のあることが示唆された。 |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this study, we introduced group activities in a science class in a non-degree course for graduates in high school for the purpose of ascertaining the effectiveness of active learning approach in developing students' abilities to thinking, to make decisions, and to express. At the end of the class, we had each student fill in a self-review sheet to reflect on their learning experience, and later we conducted a survey asking each student for responses to the class activities. The survey results indicated that more students were capable of connecting the class activities with their previous knowledge, were more willing to listen to other students, and were better able to communicate their ideas and opinions as a result of the active learning experience. From the analysis of the self-review sheets, we found a correlation between the introduction of group activities and the ability for expression in students. Those results indicate the possibility that active learning approaches are effective in developing students' abilities to thinking, to make decisions, and to express. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education
巻 32,
p. 173-182,
発行日 2018-02-01
|
出版者 |
|
|
出版者 |
鳴門教育大学地域連携センター |
|
言語 |
ja |
出版者(別表記) |
|
|
出版者 |
Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education |
|
言語 |
en |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
1880-6864 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1212544X |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
記事種別(日) |
|
|
値 |
原著論文 |
記事種別(英) |
|
|
言語 |
en |
|
値 |
Original Paper |
本文の有無 |
|
|
値 |
本文あり |