ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第32巻

高等学校専攻科の理科における思考力・判断力・表現力を高める授業実践 : アクティブラーニング型授業の取組

https://doi.org/10.24727/00025411
https://doi.org/10.24727/00025411
bcaa11f7-01f6-402d-8919-a00d5d29d2b8
名前 / ファイル ライセンス アクション
ga32020.pdf ga32020.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-08-31
タイトル
タイトル 高等学校専攻科の理科における思考力・判断力・表現力を高める授業実践 : アクティブラーニング型授業の取組
言語 ja
タイトル
タイトル Teaching Science to Develop Abilities to Think, to Make Decisions, and to Express in a Non-degree Course for Graduates in High School : A Report on Introducing Active Learning Approach
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 思考力・判断力・表現力
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 作問学習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 高等学校専攻科
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Ability to Think, to Make Decisions, and to Express
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Active Learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learning by Problem-Posing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Non-degree Course for Graduates in High School
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00025411
ID登録タイプ JaLC
著者 富永, 保典

× 富永, 保典

ja 富永, 保典

ja-Kana トミナガ, ヤスノリ

Search repository
芝山, 明義

× 芝山, 明義

ja 芝山, 明義

ja-Kana シバヤマ, アキヨシ

Search repository
TOMINAGA, Yasunori

× TOMINAGA, Yasunori

en TOMINAGA, Yasunori

Search repository
SHIBAYAMA, Akiyoshi

× SHIBAYAMA, Akiyoshi

en SHIBAYAMA, Akiyoshi

Search repository
所属
値 鳴門教育大学大学院
所属
値 鳴門教育大学大学院
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education, Graduate School
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education, Graduate School
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,高等学校専攻科の理科において「アクティブラーニング型授業」を実践し,生徒の思考力・判断力・表現力の向上を図り,その効果を質問紙調査と振り返りシートの結果を用いて検証することを目的としている。一連の授業実践の結果として,質問紙調査からは,グループ活動を行うことによって既習内容と関連づけて考えようとしたり,相手の意見を聞くことができるようになったり,自分の意見や考えを言うことができるようになったりしたと感じる生徒が増加した。また,振り返りシートの記述からは,グループ活動の有無と表現力との間に相関関係があることが示された。これらの結果から,「アクティブラーニング型授業」は,その方法と目的との関連を明確にすることによって,生徒の思考力・判断力・表現力の向上に効果をもつ可能性のあることが示唆された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we introduced group activities in a science class in a non-degree course for graduates in high school for the purpose of ascertaining the effectiveness of active learning approach in developing students' abilities to thinking, to make decisions, and to express. At the end of the class, we had each student fill in a self-review sheet to reflect on their learning experience, and later we conducted a survey asking each student for responses to the class activities. The survey results indicated that more students were capable of connecting the class activities with their previous knowledge, were more willing to listen to other students, and were better able to communicate their ideas and opinions as a result of the active learning experience. From the analysis of the self-review sheets, we found a correlation between the introduction of group activities and the ability for expression in students. Those results indicate the possibility that active learning approaches are effective in developing students' abilities to thinking, to make decisions, and to express.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education

巻 32, p. 173-182, 発行日 2018-02-01
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:48:55.101651
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3