ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第29巻

児童用インプリシット感情(affect)測定方法の開発 : 質問紙の原型の開発と信頼性・妥当性の最初の検討

https://doi.org/10.24727/00027866
https://doi.org/10.24727/00027866
826f14d8-8c69-4b5c-a9af-d389f8d2cdd3
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK29016.pdf KK29016.pdf (727.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 児童用インプリシット感情(affect)測定方法の開発 : 質問紙の原型の開発と信頼性・妥当性の最初の検討
言語 ja
タイトル
タイトル Development of the Implicit Positive and Negative Affect Test for Children(IPANAT-C) : A study on the reliability and validity of the first version
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 測定
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 インプリシット感情
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 児童
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 テスト信頼性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 テスト妥当性
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 measurement
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 inplicit affect
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary school children
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 test reliability
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 test validity
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027866
ID登録タイプ JaLC
著者 内田, 香奈子

× 内田, 香奈子

ja 内田, 香奈子

ja-Kana ウチダ, カナコ

Search repository
福田, 衣利子

× 福田, 衣利子

ja 福田, 衣利子

ja-Kana フクダ, エリコ

Search repository
山崎, 勝之

× 山崎, 勝之

ja 山崎, 勝之

ja-Kana ヤマサキ, カツユキ

Search repository
UCHIDA, Kanako

× UCHIDA, Kanako

en UCHIDA, Kanako

Search repository
FUKUDA, Eriko

× FUKUDA, Eriko

en FUKUDA, Eriko

Search repository
YAMASAKI, Katsuyuki

× YAMASAKI, Katsuyuki

en YAMASAKI, Katsuyuki

Search repository
所属
値 鳴門教育大学予防教育科学センター
所属
値 神戸夙川学院大学
所属
値 鳴門教育大学予防教育科学センター, 鳴門教育大学人間形成コース
所属(英)
言語 en
値 Center for the Science of Prevention Education, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Kobe Shukugawa Gakuin University
所属(英)
言語 en
値 Center for the Science of Prevention Education, Naruto University of Education, Department of Human Development, Naruto University of Education
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In recent years, emotion−related characteristics are hot research topics in the domains of psychology and brain science. Especially in brain science, it is underscored by some innovative hypotheses that unconscious functions of emotions that mostly consist of physiological body reactions play crucial roles in determining human judgements and behaviors. Nevertheless, the methods to measure judgements and behaviors along with various personality characteristics are in most cases self−report measures in which questions directly asking about target characteristics are answered through conscious thoughts regarding the characteristics. However, in recent years, an increasing number of studies have started to measure implicit characteristcts that are mostly preconscious. Also in emotion−related characteristics, the Implicit Positive and Negative Affect Test (IPANAT) to assess implicit affect in adults was developed by Quirin et al.(2009). The current study aimed to develop the IPANAT for children (IPANAT−C) based on the original adult version. After developing the first version of the test, it was administered to 106 elementary school children from the 4th to 6th grades. The first version has diffenent adjectives to measure affect from IPANAT and utilizes line drawings instead of nonsense artificial words in the adult verson. Furthermore, the children were given writing tasks to write sentences about themselves and their best friend for 15 minutes. The contents of the written sentences were analyzed by counting the words representing positive and negative emotions and affect, giving evidence on the construct validy for the IPANAT−C. Results showed that the test consists of two subscales, positive and negative affect, but that the subscale for negative affect only has a low alpha coefficient whereas the one for positive affect has a high alpha coefficient suggesting high internal consisitency. In addition, the subscale of positive affect had a significantly positive association with the positive words in the written sentences in girls. Limitations are disscussed alongside future research to revise the test and examine more precisely the reliablity and validity.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 29, p. 160-168, 発行日 2014-03-14
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Educational Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:39:01.749404
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

内田, 香奈子, 福田, 衣利子, 山崎, 勝之, UCHIDA, Kanako, FUKUDA, Eriko, YAMASAKI, Katsuyuki, 2014, 児童用インプリシット感情(affect)測定方法の開発 : 質問紙の原型の開発と信頼性・妥当性の最初の検討: 鳴門教育大学, 160–168 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3