ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 人文・社会科学編
  5. 本文あり
  6. 第30巻

反省的実践を内容にもつ教育実習の提案 : 「参加型教育実習」カリキュラムの可能性

https://doi.org/10.24727/00027914
https://doi.org/10.24727/00027914
2b275403-f682-43ad-a360-34538937a0d9
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK30024.pdf KK30024.pdf (394.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 反省的実践を内容にもつ教育実習の提案 : 「参加型教育実習」カリキュラムの可能性
言語 ja
タイトル
タイトル Proposal for Teaching Practice which Includes the Content of the Reflective Practice : Possibility of “Teaching Practice Participation” Curriculum
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育実習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 参加の概念
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 正統的周辺参加
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 認知的徒弟制
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027914
ID登録タイプ JaLC
著者 湯口, 雅史

× 湯口, 雅史

ja 湯口, 雅史

ja-Kana ユグチ, マサフミ

Search repository
YUGUCHI, Masafumi

× YUGUCHI, Masafumi

en YUGUCHI, Masafumi

Search repository
所属
値 鳴門教育大学生活・健康系コース(保健体育)
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The outline of the core curriculum in Naruto University of Education creates a close relationship between “Teaching Practice” positioned at its core, and “core subjects” positioned alongside, thereby enabling quality assurance in elevating practical teaching skills. However, while the intention was to position “core subjects” vertically, in contrast “teaching practice” came to hold a complementary relationship with “core subjects”. Then it was thought that by independently making “teaching practice” into a system, the relationship with “core subjects” could be changed into an interactive relationship, while qualitatively enhancing curriculum practice. When looking at the current formation of “teachers as learners” who are expected to elevate their teaching skills, there emerges the image of the teacher as a reflective practitioner. Then a study was done based on the theoretical background of “legitimate peripheral participation(LPP)” and “cognitive apprenticeship”, which made it possible to propose a “teaching practice curriculum” that incorporates the “concept of social inclusion or participation”. We propose a “4 year curriculum” with the theme of evoking changes inside students, while considering “cognitive apprenticeship”, with new participants participating in cultural activities. We also propose a 4 week teaching practice curriculum with the same concept as the “4 year curriculum”.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 30, p. 367-377, 発行日 2015-03-13
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 人文・社会科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Humans and Social Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:34:50.080278
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3