ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第31巻

児童用インプリシット感情尺度(IPANAT-C)の改善 : 信頼性と妥当性の再検討

https://doi.org/10.24727/00027934
https://doi.org/10.24727/00027934
0a3b1bde-405f-460c-bbd3-7cd8ad39188d
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK31002.pdf KK31002.pdf (771.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 児童用インプリシット感情尺度(IPANAT-C)の改善 : 信頼性と妥当性の再検討
言語 ja
タイトル
タイトル Improvement of the Implicit Positive and Negative Affect Test for Children (IPANAT-C) : Re-examination of the Reliability and Validity
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 インプリシット感情
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 IPANAT−C
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 信頼性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 妥当性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 implicit affect
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 IPANAT-C
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reliability
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 validity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary-school children
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027934
ID登録タイプ JaLC
著者 内田, 香奈子

× 内田, 香奈子

ja 内田, 香奈子

ja-Kana ウチダ, カナコ

Search repository
横嶋, 敬行

× 横嶋, 敬行

ja 横嶋, 敬行

ja-Kana ヨコシマ, タカユキ

Search repository
山崎, 勝之

× 山崎, 勝之

ja 山崎, 勝之

ja-Kana ヤマサキ, カツユキ

Search repository
UCHIDA, Kanako

× UCHIDA, Kanako

en UCHIDA, Kanako

Search repository
YOKOSHIMA, Takayuki

× YOKOSHIMA, Takayuki

en YOKOSHIMA, Takayuki

Search repository
YAMASAKI, Katsuyuki

× YAMASAKI, Katsuyuki

en YAMASAKI, Katsuyuki

Search repository
所属
値 鳴門教育大学大学院人間形成コース, 鳴門教育大学予防教育科学センター
所属
値 鳴門教育大学予防教育科学センター, 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科(博士後期課程学生)
所属
値 鳴門教育大学大学院人間形成コース, 鳴門教育大学予防教育科学センター
所属(英)
言語 en
値 Department of Human Development, Naruto University of Education, Center for the Science of Prevention Education, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Center for the Science of Prevention Education, Naruto University of Education, Doctoral program student of the Joint Graduate School in Science of School Education, Hyogo University of Teacher Education
所属(英)
言語 en
値 Department of Human Development, Naruto University of Education, Center for the Science of Prevention Education, Naruto University of Education
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In the domain of psychology, self-eport questionnaires have frequently been utilized to assess various psychological characteristics such as personality and behaviors. Those questionnaires are answered based on one’s own conscious evaluation. Conscious evaluation receives many conscious operations such as defensiveness and lies, which often distorts true answers. Meanwhile, in recent years, an increasing number of studies have been underscoring the roles of unconsciousness. So, without clarifying such roles, we are unable to understand human behaviors precisely. In general, self-report questionnaires cannot assess unconsciousness, suggesting that it is difficult to measure it objectively without requiring much labor or time. In line with this consideration, implicit psychological characteristics have been being underscored. Implicit characteristics are basically located in the preconscious domain, which means that they are not consciously noticed under usual conditions. Thus far, many measures for assessing implicit characteristics have been developed. Of those measures, the Implicit Positive and Negative Affect Test (IPANAT) was developed to assess implicit affect in adults by Quirin et al.(2009). It is a test that can be easily and objectively administered and scored. Based on this test, Uchida et al.(2014) developed a new test for measuring implicit positive and negative affect for children. However, Uchida et al.’s measure (IPANAT-C) included limitations in the factor structure and validity. So, the current research re-examined the reliability and validity of the test especially by revising adjective emotional words as question items. Participants were 505 children(238 boys and 267 girls) from 3 rd- to 6 th-grades in elementary schools. They completed two questionnaires, a revised IPANAT-C and Questionnare-Ulitilies (Q-U). The Q-U was utilized to examine criterion-related validity. Results showed that the revised IPANAT-C includes the twofactor structure of implicit positive affect (IPA) and implicit negative affect (INA), along with acceptable alpha coefficients and significant positive test-retest correlations. Additionally, the test revealed a number of expected significant correlations with the subscales of the Q-U, especially in IPA and girls, although regarding INA, only one significant expected correlation was found in girls. Consequently, it is suggested that the IPANAT-C is reliable and partially valid, and applicable to future empirical research. A number of limitations in this research are discussed, along with future fruitful research topics.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 31, p. 19-28, 発行日 2016-03-11
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Education Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:38:20.825129
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3