ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 教育科学編
  5. 本文あり
  6. 第31巻

学校予防教育プログラム TOP SELF「向社会性の育成」 : 小学校5年生での実施と効果の検討

https://doi.org/10.24727/00027935
https://doi.org/10.24727/00027935
9b4547b2-96fd-46b7-a53c-39c3d386d303
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK31011.pdf KK31011.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-03
タイトル
タイトル 学校予防教育プログラム TOP SELF「向社会性の育成」 : 小学校5年生での実施と効果の検討
言語 ja
タイトル
タイトル A Prevention Education Program(TOP SELF)for the Development of Prosociality : An Examination of Implementation and Effectiveness of the Program for 5th−Grade Children at an Elementary School
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 向社会性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 予防教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 TOP SELF
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 prosociality
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 prevention education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 TOP SELF
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00027935
ID登録タイプ JaLC
著者 村上, 祐介

× 村上, 祐介

ja 村上, 祐介

ja-Kana ムラカミ, ユウスケ

Search repository
賀屋, 育子

× 賀屋, 育子

ja 賀屋, 育子

ja-Kana カヤ, イクコ

Search repository
山崎, 勝之

× 山崎, 勝之

ja 山崎, 勝之

ja-Kana ヤマサキ, カツユキ

Search repository
MURAKAMI, Yusuke

× MURAKAMI, Yusuke

en MURAKAMI, Yusuke

Search repository
KAYA, Ikuko

× KAYA, Ikuko

en KAYA, Ikuko

Search repository
YAMASAKI, Katsuyuki

× YAMASAKI, Katsuyuki

en YAMASAKI, Katsuyuki

Search repository
所属
値 鳴門教育大学予防教育科学センター
所属
値 鳴門教育大学人間形成コース
所属
値 鳴門教育大学予防教育科学センター, 鳴門教育大学人間形成コース
所属(英)
言語 en
値 Center for the Science of Preventive Education, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Center for the Science of Preventive Education, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Center for the Science of Preventive Education, Naruto University of Education, Department of Human Development, Naruto University of Education
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study examined the effects of a prevention education program, named “TOP SELF”(Trial Of Prevention School Education for Life and Friendship), on cultivating the prosociality of school−aged children. Participants were forty−three of 5th grade children from two classes in an elementary school. They attended the program consisting of eight classes(45 minutes per class)for four weeks and completed self−report questionnaires one month and one week before(Time 1 and 2)and after(Time 3)the intervention. The questionnaires assessed three aspects of prosociality for each child and classmates, Questionnaire−Utilities(Q−U)and Implicit Positive and Negative Affect Test for Children(IPANAT−C). Although two−way analyses of variance(time and sex)yielded significant improvement in the total and sub scores(“cognition and judgment required to prosocial behavior(PB)”, “emotional arousal leading to PB via recognizing external situation,” “PB”)of the prosocilaity scales regarding both themselves and classmates, a three−way ANOVA(time, sex, and condition)indicated these intervention effects were limited impact. It also revealed friendship score, a subscale of Q−U, increased after the intervention for education class. Further, hierarchical multiple regression model showed significant interactions(between condition and change scores of the prosociality scale of classmates)on change scores of friendship scale. A simple effects analysis revealed that improvement of classmates’ prosociality score predicted improvement of friendship score. The results suggest that TOP SELF could have positive effects on promoting prosociality and friendship(Q−U). Necessities for using more scientific assessment design and examining the further effectiveness of the program are discussed for the future study.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 31, p. 121-135, 発行日 2016-03-11
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 教育科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Education Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:38:21.997773
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

村上, 祐介, 賀屋, 育子, 山崎, 勝之, MURAKAMI, Yusuke, KAYA, Ikuko, YAMASAKI, Katsuyuki, 2016, 学校予防教育プログラム TOP SELF「向社会性の育成」 : 小学校5年生での実施と効果の検討: 鳴門教育大学, 121–135 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3