ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第33巻

肢体不自由のある生徒への臨床動作法を基盤とした学習支援 : 主体的・対話的・深い学びに向けて

https://doi.org/10.24727/00028076
https://doi.org/10.24727/00028076
1da66a91-632b-4f43-9681-311e7f477b18
名前 / ファイル ライセンス アクション
ga33001.pdf ga33001.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-18
タイトル
タイトル 肢体不自由のある生徒への臨床動作法を基盤とした学習支援 : 主体的・対話的・深い学びに向けて
言語 ja
タイトル
タイトル Learning Support Based on Clinical Dousa-hou for Students with Physical Disabilities : For "Subjective, Interactive and Deep Learning"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 臨床動作法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 「主体的・対話的で深い学び」
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 テキストマイニング法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Clinical Dousa-hou
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Subjective, Interactive and Deep Learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 A Text Mining Analysis
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00028076
ID登録タイプ JaLC
著者 田中, 淳一

× 田中, 淳一

ja 田中, 淳一

ja-Kana タナカ, ジュンイチ

Search repository
藤澤, 憲

× 藤澤, 憲

ja 藤澤, 憲

ja-Kana フジサワ, ケン

Search repository
高橋, 眞琴

× 高橋, 眞琴

ja 高橋, 眞琴

ja-Kana タカハシ, マコト

Search repository
TANAKA, Junichi

× TANAKA, Junichi

en TANAKA, Junichi

Search repository
FUJISAWA, Ken

× FUJISAWA, Ken

en FUJISAWA, Ken

Search repository
TAKAHASHI, Makoto

× TAKAHASHI, Makoto

en TAKAHASHI, Makoto

Search repository
所属
値 鳴門教育大学特別支援教育専修
所属
値 和歌山県立和歌山さくら支援学校
所属
値 鳴門教育大学特別支援教育専修
所属(英)
言語 en
値 Department of Special Needs Education, Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Wakayama Prefecture Sakura Special Needs School
所属(英)
言語 en
値 Department of Special Needs Education, Naruto University of Education
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,臨床動作法に係る心理リハビリテイションキャンプにおける記録より,肢体不自由のある子どもたちの臨床動作法を基盤とした学習支援のあり方について検討することを目的とした。肢体不自由のある生徒(トレイニー)を対象として,動作課題遂行時の時系列記録と本人インタビューを分析対象とした。トレイニーとトレーナーが,相互交渉の成立を契機として,対話を重ねる中で,トレイニーは省察し,動作課題の確認や自らの姿勢保持時間等の情報を活用し,トレーナーに動作課題を行う際の学習方法を提案するなど課題遂行の見通しをもちながら主体的に学習に取り組む様子が確認された。臨床動作法を基盤とするトレイニーとトレーナーとの協働的な学習は,今後の肢体不自由教育における「主体的・対話的で深い学び」につながっていくと考えられる。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this research, we aimed to examine how to support learning based on the clinical dousa-hou for children with physical disabilities from the record in psychological rehabilitation camp of clinical dousa-hou. The target was a student with physical disabilities (trainee). The time series record at the time of performing the dousa task and interview for a student with physical disabilities (trainee) were analyzed. Trainee and trainer repeatedly engaged in dialogue with the formation of mutual negotiations. Trainee was conscious and utilized information such as confirmation of dousa tasks and own posture holding time. Trainer had a prospect of executing the task, such as proposing a learning method when doing a dousa task to the trainer, It was confirmed that trainer focused on learning subjectively. Collaborative learning of trainees and trainers based on clinical dousa-hou will lead to "subjective, interactive and deep learning" in future physically handicapped education.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education

巻 33, p. 1-9, 発行日 2019-02
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:28:30.732433
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

田中, 淳一, 藤澤, 憲, 高橋, 眞琴, TANAKA, Junichi, FUJISAWA, Ken, TAKAHASHI, Makoto, 2019, 肢体不自由のある生徒への臨床動作法を基盤とした学習支援 : 主体的・対話的・深い学びに向けて: 鳴門教育大学地域連携センター, 1–9 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3