WEKO3
アイテム
小学校における知性と感性を結ぶ俳句教育プログラムの提案 : 互いを認め合い支え合う学級づくりを目指して
https://doi.org/10.24727/00028523
https://doi.org/10.24727/0002852394954cd2-6add-4d80-82e0-4532eb670859
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ga34013.pdf (454.2 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校における知性と感性を結ぶ俳句教育プログラムの提案 : 互いを認め合い支え合う学級づくりを目指して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The promposal of the educational program for an elementary school, utilizing a haiku to improve an intellectuality and sensitivity : aiming at the development of a class which a child accept each other and support each other. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知性と感性を育む教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学級づくり | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 俳句教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | improvement of intellectuality and sensitivity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | formation of a class | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | haiku education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00028523 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
皆川, 直凡
× 皆川, 直凡× MINAGAWA, Naohiro |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学大学院学習指導力開発コース | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Naruto University of Education, Graduate School | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 世界有数の短詩型であり日本発信の文化でもある「俳句」を活用し,賢さと優しさを兼ね備えた子どもを育てる方法,ひいては,互いを認め合い支え合うことのできる,愛情に満ちた人間関係を基盤とする学級づくりを行う教育プログラムを開発した。この教育プログラムは,著者と学校教員との協同による俳句の授業,大学院におけるゼミ句会,および大学開放事業において著者が主催した子ども句会の実績にもとづいて作成した。その概要は,以下のとおりである。朝の会で,週1回10分程度,その時期の季語を見つけ,発表する活動を通年実施する。また,季語さがし,俳句の創作,および構成的グループエンカウンターを利用した鑑賞から成る複数時間計画の授業を新学年が軌道にのる頃,夏休み明け,新年といった節目毎に,年間3回程度実施する。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The author developed the educational program which performs formation of a class based on the human relations, utilizing a haiku that is one of the foremost short verse type in the world and is also the culture of Japanese dispatch, the method of bringing up the child who has cleverness and tenderness, therefore based on human relations which is filled with affection that children can accept each other and support each other. Based on the track record of the lesson of the haiku poem by in collaboration with an author and a school teacher, the seminar haiku gathering in a graduate school, and the child haiku gathering that the author sponsored in the university extension enterprise, I created this educational program. The outline is as follows. At a morning meeting, I find the season word of the time about 10 minutes once per week, and carry out yearround enforcement of the movment to announce. Moreover, when a new grade gets off the ground, I break during the summer vacation and carry out creation of the search for a season word, and a haiku poem, and the lesson of two or more hour promposal which consists of appreciation using a constitutive group encounter about 3 times per year for every turning point of the new year. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 34, p. 99-104, 発行日 2020-02 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(別表記) | ||||||
出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-6864 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1212544X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 原著論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Original Paper | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |