ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学研究紀要
  4. 人文・社会科学編
  5. 本文あり
  6. 第35巻

防災道徳の課題と可能性 : 現実世界の複雑さと当事者性に着目して

https://doi.org/10.24727/00028565
https://doi.org/10.24727/00028565
b6ff40ad-d639-46fb-86a4-fe22176fd847
名前 / ファイル ライセンス アクション
KK35016.pdf KK35016.pdf (723.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-03-26
タイトル
タイトル 防災道徳の課題と可能性 : 現実世界の複雑さと当事者性に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル The Possibility of Moral Education Integrated with Disaster Prevention Education: Complexity of the Real World and Actuality of Participants
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 防災教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 道徳教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 現実世界の複雑さ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 当事者性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 批判的実在論
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00028565
ID登録タイプ JaLC
著者 谷村, 千絵

× 谷村, 千絵

ja 谷村, 千絵

ja-Kana タニムラ, チエ

Search repository
TANIMURA, Chie

× TANIMURA, Chie

en TANIMURA, Chie

Search repository
所属
値 鳴門教育大学現代教育課題総合コース
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Both the moral education and the disaster prevention education are aiming at developing the ability to deal with the complexity in the real world in relation to morality, ethics and value judgments of knowledge and a technique. Additionally both of them share the moment to engage the thought and the ability to act. Nonetheless, it has been practiced separately from each other in a different domain in a school setting. But to draw the power from children to survive and for their well-being, we have to think both together in a context of school education, especially in Japan where the number of natural disasters have taken place. Fujii & Izawa(2013) proposed school lesson practice based on the idea of the ‘Moral Education integrated with Disaster Education'. The purpose of this article is to clarify the possibility and challenges of their practice and idea which based on the theory of moral development stages by Kohlberg. I pointed out the limitations of his theory as cognitive development, and from the perspective of critical realism, I discuss that we need to develop new theory to integrated disaster prevention education with moral education focusing on the students as actual participants.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学研究紀要
en : Research bulletin of Naruto University of Education

巻 35, p. 189-197, 発行日 2020-03-10
出版者
出版者 鳴門教育大学
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1880-7194
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12124651
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版物サブタイトル
値 人文・社会科学編
出版物サブタイトル(別表記)
値 Humans and Social Sciences
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:45:05.999910
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3