WEKO3
アイテム
防災道徳の課題と可能性 : 現実世界の複雑さと当事者性に着目して
https://doi.org/10.24727/00028565
https://doi.org/10.24727/00028565b6ff40ad-d639-46fb-86a4-fe22176fd847
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KK35016.pdf (723.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 防災道徳の課題と可能性 : 現実世界の複雑さと当事者性に着目して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Possibility of Moral Education Integrated with Disaster Prevention Education: Complexity of the Real World and Actuality of Participants | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 防災教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 道徳教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 現実世界の複雑さ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 当事者性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 批判的実在論 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00028565 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
谷村, 千絵
× 谷村, 千絵× TANIMURA, Chie |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学現代教育課題総合コース | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Both the moral education and the disaster prevention education are aiming at developing the ability to deal with the complexity in the real world in relation to morality, ethics and value judgments of knowledge and a technique. Additionally both of them share the moment to engage the thought and the ability to act. Nonetheless, it has been practiced separately from each other in a different domain in a school setting. But to draw the power from children to survive and for their well-being, we have to think both together in a context of school education, especially in Japan where the number of natural disasters have taken place. Fujii & Izawa(2013) proposed school lesson practice based on the idea of the ‘Moral Education integrated with Disaster Education'. The purpose of this article is to clarify the possibility and challenges of their practice and idea which based on the theory of moral development stages by Kohlberg. I pointed out the limitations of his theory as cognitive development, and from the perspective of critical realism, I discuss that we need to develop new theory to integrated disaster prevention education with moral education focusing on the students as actual participants. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学研究紀要 en : Research bulletin of Naruto University of Education 巻 35, p. 189-197, 発行日 2020-03-10 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(別表記) | ||||||
出版者 | Naruto University of Education | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-7194 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12124651 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版物サブタイトル | ||||||
値 | 人文・社会科学編 | |||||
出版物サブタイトル(別表記) | ||||||
値 | Humans and Social Sciences | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |