WEKO3
-
RootNode
アイテム
自閉スペクトラム症のある児童生徒に対するライフキャリア教育の検討 : 支援要点の確認と授業への活用に視点をあてて
https://doi.org/10.24727/00029659
https://doi.org/10.24727/0002965934232d50-f569-4024-9839-55c2e9478e41
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ga37001.pdf (474.7 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自閉スペクトラム症のある児童生徒に対するライフキャリア教育の検討 : 支援要点の確認と授業への活用に視点をあてて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of Life Career Education for School Children with Autism Spectrum Disorders : Focusing on identifying key points of support and their use in the classroom | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自閉スペクトラム症 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童生徒 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ライフキャリア教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 支援の要点 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業づくり | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | autistic spectrum disorder | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school children | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | life career education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | key points of support | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | lesson planning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00029659 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
大谷, 博俊
× 大谷, 博俊× OTANI, Hirotoshi |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学大学院学校教育研究科(特別支援教育) | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Special Needs Education, Graduate School of Education, Naruto University of Education | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究では,先行研究(大谷ら,2020)以降に公表された研究論文を対象とし,文献レビューを行った。具体的には,選定した発達障害児に対するライフキャリア教育に関する研究論文を,設定した観点で整理し,次に教育実践における必要性,有用性に着目し,7つの要点を抽出した。要点とは「キャリアに関する実態」,「キャリア実態に即した学習目標」,「自己」,「明確な学習テーマ」,「職業的な体験を通した学び」,「児童生徒同士,児童生徒と支援者との関係」,「人的な支援環境」である。そして, これらの要点を自閉スペクトラム症児のライフキャリア発達支援における要点であると結論づけた。 また,教育実践に活用するために,要点を授業の “ 組み立て ” に沿って再構成し,授業の要件として示した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this study, we reviewed research articles published after our previous study (Otani et al., 2020). Specifically, the selected research articles on life career education for children with developmental disabilities were organized from a set perspective, and then seven main points were extracted, focusing on their necessity and usefulness in educational practice. The seven key points are:“actual conditions related to careers”, “learning goals in line with actual career conditions”, “self”, “clear learning themes”, “learning through vocational experiences”, “relationships among school children and between school children and supporters” and “personal support environment”. We concluded that these are the key points in supporting the life career development of children with autism spectrum disorder. In order to apply them to educational practice, the key points were reorganized according to the “structure” of a class and presented as the requirements for a class. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 37, p. 1-5, 発行日 2023-02 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(別表記) | ||||||
出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-6864 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1212544X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 研究報告 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Original Paper | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |