WEKO3
-
RootNode
アイテム
大学における教師教育者の役割意識に関する探索的検討 : 「教師の教師」と「研究者」の役割に焦点をあてて
https://doi.org/10.24727/00029668
https://doi.org/10.24727/00029668f45fdd29-31bd-4253-aff7-2a7e6861248e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ga37010.pdf (704.0 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学における教師教育者の役割意識に関する探索的検討 : 「教師の教師」と「研究者」の役割に焦点をあてて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Exploratory Study of the Role Awareness of Teacher Educators in Universities : Focusing on the roles of “teacher of teachers”and “researcher” | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師教育者 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 役割意識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師の教師 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 研究者 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher educator | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Role awareness | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher of teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Researcher | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00029668 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
川上, 綾子
× 川上, 綾子× 姫野, 完治× 長谷川, 哲也× 益子, 典文× KAWAKAMI, Ayako× HIMENO, Kanji× HASEGAWA, Tetsuya× MASHIKO, Norifumi |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 北海道教育大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 岐阜大学 | |||||
所属 | ||||||
値 | 岐阜大学 | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Naruto University of Education | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Hokkaido University of Education | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Gifu University | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Gifu University | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿では,大学に勤める教師教育者を対象に,「教師の教師」と「研究者」の役割意識の強さの違いにより,教師教育者に求められる資質能力(知識・能力・経験),研究観・指導観,教師の成長・発達観の認識にどのような違いがみられるかを検討した。分析の結果,「教師の教師」の役割意識は,大学の教師教育者に教育現場経験や実践研究経験を求め,教育実践への貢献を重視する研究観・指導観をもつなど,実践を主軸とする認識を導くことが示された。一方,「研究者」の役割意識は,教師教育者に学術研究の経験・遂行力を求め,学術的研究方法の適用を重視する研究観・指導観をもつなど,研究への志向性を現し,「教師の教師」の役割意識とは対照的なものとなった。しかし,両者の役割意識の違いによらず共通する認識や,両者間に輻輳的な相互作用関係のある可能性も示唆された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this study, we examined how differences in the strength of the role awareness of “teacher of teachers” and “researcher” among teacher educators in university lead to differences in their perceptions of the competencies (knowledge, abilities, and experience) required of teacher educators, their views of research and teaching, and their views of teacher's professional development. The results indicated that the role awareness of the “teacher of teachers” leads to the perception in that practice is the main focus, while the role awareness of the “researcher” reveals a consistent orientation toward research, which contrasts with the role awareness of the “teacher of teachers”. However, regardless of the differences in the role awareness, there were some common perceptions. Also, it was suggested a relationship of convergent interaction between the two types of role awareness. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 37, p. 71-82, 発行日 2023-02 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(別表記) | ||||||
出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-6864 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1212544X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 原著論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Original Paper | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |