WEKO3
-
RootNode
アイテム
地域課題解決学習による児童の挑戦する意欲と社会的有効性意識の向上 : 総合的な学習の時間のマネジメントと授業実践を通して
https://doi.org/10.24727/00029706
https://doi.org/10.24727/0002970640161d34-80ed-47a5-9ea0-5b8522ce9928
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KK38004.pdf (786.5 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 地域課題解決学習による児童の挑戦する意欲と社会的有効性意識の向上 : 総合的な学習の時間のマネジメントと授業実践を通して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Improving Children’s Willingness to Take on Challenges and Awareness of Social Effectiveness through solving the problems of the community: Through the Period of Integrated Study management and classroom practice | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 総合的な学習の時間 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域課題の解決 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 挑戦する意欲 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会的有効性意識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | マネジメント | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00029706 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
大林, 正史
× 大林, 正史× 前田, 彩子× OBAYASHI, Masafumi× MAEDA, Ayako |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学学校づくりマネジメントコース | |||||
所属 | ||||||
値 | 徳島市新町小学校 | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Naruto Univeristy of Education | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tokushima Shinmachi Elementary School | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine the effects of teachers’ the period for the Period of Integrated Study management and class practice, which mainly focuses on solving the problems of the community, on children’s willingness to take on challenges and awareness of social effectiveness in elementary schools. A graduate student who is also an elementary school teacher managed the Period of Integrated Study and practiced the lesson for about one year, mainly focusing on solving the problems of the community for 4th to 6th graders. A questionnaire survey was conducted before and after the practice to measure the children’s willingness to take on challenges and awareness of social effectiveness. As a result, under certain conditions, it was found that, in elementary schools, teachers’ the Period of Integrated Study management and class practice, which mainly focuses on solving the problems of the community can increase children’s willingness to take on challenges and a sense of social effectiveness. The condition is that the children have the experience of directly changing to solve the problems of the community continuously together with the residents who work to solve the problems of the community. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学研究紀要 en : Research bulletin of Naruto University of Education 巻 38, p. 46-62, 発行日 2023-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(別表記) | ||||||
出版者 | Naruto University of Education | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-7194 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12124651 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版物サブタイトル | ||||||
値 | 教育科学編 | |||||
出版物サブタイトル(別表記) | ||||||
値 | Education Sciences | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |