WEKO3
-
RootNode
アイテム
図画工作科授業において児童にエンゲージメントを作り出す試み
https://doi.org/10.24727/00025401
https://doi.org/10.24727/000254012b8db59d-117c-48cb-b027-ba980f4e3b48
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2018-08-31 | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | 図画工作科授業において児童にエンゲージメントを作り出す試み | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||||||
| タイトル | Attempt to Develop Engagement for Elementary Students in Arts and Craft Lessons | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | エンゲージメント | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 図画工作科 | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | 学校適応感 | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | engagement | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | art and crafts lessons | |||||||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
| 主題 | Feeling of school adaptation | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||||||
| ID登録 | 10.24727/00025401 | |||||||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
| 著者 |
森, 裕二郎
× 森, 裕二郎
× 池田, 誠喜
× MORI, Yujiro
× IKEDA, Seiki
|
|||||||||||||||||
| 所属 | ||||||||||||||||||
| 値 | 鳴門教育大学大学院 | |||||||||||||||||
| 所属 | ||||||||||||||||||
| 値 | 鳴門教育大学大学院 | |||||||||||||||||
| 所属(英) | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 値 | Naruto University of Education, Graduate School | |||||||||||||||||
| 所属(英) | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 値 | Naruto University of Education, Graduate School | |||||||||||||||||
| 抄録(日) | ||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
| 内容記述 | 本研究は,エンゲージメントに着目した授業を実践し,その成果と課題を検討することを目的とした実践報告である。授業の工夫として,(1)行動エンゲージメントの工夫,(2)感情エンゲージメントの工夫,(3)認知的エンゲージメントの工夫,の3つの手立てを計画し授業実践を行った。効果の検証のため,児童のエンゲージメント状態を測定するためのエンゲージメント尺度を作成し,同尺度を用いた検証と児童の振り返り記述を用いた検証を行った。結果,エンゲージメントの要素である認知的エンゲージメントに対する支援について効果が見られた。課題として,教師による児童のニーズの把握の必要性が示唆された。 | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 抄録(英) | ||||||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
| 内容記述 | This paper is a practical report aimed at practicing lessons of arts and crafts focusing on engagement and examining the outcomes and problems of practice. As a way of teaching, we practiced classes by planning three methods: (1) Behavior engagement, (2) Emotional engagement, and (3) Cognitive engagement. As a verification method, the engagement scale for measuring the engagement state was created and measured, and verification using the child's retrospective description was performed. As a result, it was effective for support for cognitive engagement which is an element of engagement. For further improvement, it was suggested that teachers are required to understand the needs of children. | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 32, p. 71-78, 発行日 2018-02-01 |
|||||||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||||||
| 出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||||||
| 出版者(別表記) | ||||||||||||||||||
| 出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| ISSN | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | 1880-6864 | |||||||||||||||||
| 書誌レコードID | ||||||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
| 収録物識別子 | AA1212544X | |||||||||||||||||
| 著者版フラグ | ||||||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
| 記事種別(日) | ||||||||||||||||||
| 値 | 原著論文 | |||||||||||||||||
| 記事種別(英) | ||||||||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||||||
| 値 | Original Paper | |||||||||||||||||
| 本文の有無 | ||||||||||||||||||
| 値 | 本文あり | |||||||||||||||||
Share
Cite as
森, 裕二郎, 池田, 誠喜, MORI, Yujiro, IKEDA, Seiki, 2018, 図画工作科授業において児童にエンゲージメントを作り出す試み: 鳴門教育大学地域連携センター, 71–78 p.
Loading...