ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第32巻

国立大学附属特別支援学校における学校組織特性と「教師の教育実践の改善」の関連 : 教職員を対象とした質問紙調査の結果の分析を通して

https://doi.org/10.24727/00025409
https://doi.org/10.24727/00025409
0d36a23e-b357-4065-8242-b3a8a402093f
名前 / ファイル ライセンス アクション
ga32018.pdf ga32018.pdf (315.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-08-31
タイトル
タイトル 国立大学附属特別支援学校における学校組織特性と「教師の教育実践の改善」の関連 : 教職員を対象とした質問紙調査の結果の分析を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Relationships between Characteristics of School Organization at the Special Needs Education Schools attached to National Universities and "Improvement of Teacher's Educational Practice"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 国立大学附属特別支援学校
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学校組織
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育実践の改善
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 協働
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Special Needs Education Schools attached to National Universities
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 School Organization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Improvement of Educational Practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Collaboration
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00025409
ID登録タイプ JaLC
著者 前林, 宏典

× 前林, 宏典

ja 前林, 宏典

ja-Kana マエバヤシ, ヒロノリ

Search repository
大林, 正史

× 大林, 正史

ja 大林, 正史

ja-Kana オオバヤシ, マサフミ

Search repository
MAEBAYASHI, Hironori

× MAEBAYASHI, Hironori

en MAEBAYASHI, Hironori

Search repository
OBAYASHI, Masafumi

× OBAYASHI, Masafumi

en OBAYASHI, Masafumi

Search repository
所属
値 鳴門教育大学大学院
所属
値 鳴門教育大学大学院
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education,Graduate School
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education,Graduate School
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿の目的は,国立大学附属特別支援学校における学校組織特性と「教師の教育実践の改善」の関連を明らかにすることである。学校の組織や校内研修の状態,「教師の教育実践の改善」を測定するための質問紙調査を全国の国立大学附属特別支援学校の教職員を対象に実施した。その分析の結果から,次の諸点等が明らかになった。①国立大学附属特別支援学校では,学校組織の「統制性」と「協働性」が高まると,「同僚教師の専門性向上志向」,「同僚教師の指導力」,「同僚教師の児童生徒を良くする志向」,「教師の実践改善志向」が高くなる。とくに,学校組織の「協働性」を高めることが,それらを高める上で有効である。②国立大学附属特別支援学校では,教職員の「働きがい」が高まると,教職員がより「児童生徒の課題をとらえ直し,新しい実践を工夫していきたい」と思うようになる。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this research is to clarify the relationship between the characteristics of the school organization and "improvement of teacher's educational practice" at the special support school attached to the national university. We conducted a questionnaire survey to measure the school organization, the state of the training in the school, "Improvement of teacher’s educational practice" for faculty and staff of the special support school attached to the National University. From the analysis results, the following points were clarified. ① In the special support school attached to the National University, as the "organizational control" and "collaboration" of the school organization rises, "co-teacher’s expertise orientation", "co-teacher’s leadership", "colleague teacher's pupilsu, "Teacher's practical improvement awareness" increases. In particular, enhancing "cooperation" of school organizations is effective in enhancing them. ② At the Special Support School attached to the National University, as faculty and staff ’s "Rewarding" rises, the faculty and staff will think that "I want to grasp the problems of the students and devise new practices".
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education

巻 32, p. 159-165, 発行日 2018-02-01
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:48:52.255392
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

前林, 宏典, 大林, 正史, MAEBAYASHI, Hironori, OBAYASHI, Masafumi, 2018, 国立大学附属特別支援学校における学校組織特性と「教師の教育実践の改善」の関連 : 教職員を対象とした質問紙調査の結果の分析を通して: 鳴門教育大学地域連携センター, 159–165 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3