WEKO3
アイテム
現在社会研究としての歴史教育 : 社会生活史教授の論理と意義
https://doi.org/10.24727/00027515
https://doi.org/10.24727/0002751511bd735b-c5e2-4679-a958-e59ff38d8086
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000684562.pdf (1.2 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 現在社会研究としての歴史教育 : 社会生活史教授の論理と意義 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Theory on the Teaching History for Contemporary Social Studies : Social History Approach | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会生活史教授 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 現在社会研究 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「社会科歴史」 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中等歴史教育内容改革 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00027515 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
梅津, 正美
× 梅津, 正美× UMEZU, Masami |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学社会系教育講座 | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | NARUTO UNIVERSITY OF EDUCATION | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The aim in this paper is to clarify the theory on the teaching history for contemporary social studies based on social history. In this paper, I will examine the American Studies Program for 7・8th graders, "Our Social and Cultural History" developed by Frank Alweis in the U.S.A. The results of analysis are as follows: (1) The principal goal of this program is to make students foster the sense of trend, develop the ability to assess the quality of contemporary society through understanding how and why American life and society have developed into what it is today. (2) Key elements of the methodology are: (1) to organize the instructional contents to conceptualize the process of modernization by examining social structure, social consciousness, and social issues from the viewpoint of social activities of ordinary people and expanding social life space. (2) to develop the learning process from the step to interpret motivations for action, and meanings using narrative readings to the step to examine value-related issues in historical context by class-discussion. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立情報学研究所『研究紀要公開支援事業』により電子化。 | |||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学研究紀要 en : Research bulletin of Educational Sciences, Naruto University of Education 巻 18, p. 167-178, 発行日 2003-03-07 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1343-4403 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10031096 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版物サブタイトル | ||||||
値 | 教育科学編 | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |