WEKO3
-
RootNode
アイテム
ライフキャリアを育む教育プログラムのための論点整理 : 自閉スペクトラム症のある児童生徒に視点をあてて
https://doi.org/10.24727/00029351
https://doi.org/10.24727/000293516a98d38f-100c-4275-a13b-15e5bdd94785
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ga36014.pdf (681.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ライフキャリアを育む教育プログラムのための論点整理 : 自閉スペクトラム症のある児童生徒に視点をあてて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Discussion points for educational programs that foster lifelong careers : With a focus on students with autism spectrum disorder | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自閉スペクトラム症 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童生徒 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ライフキャリア | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達支援 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育プログラム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Autism spectrum disorder | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Lifelong career | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Developmental support | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Educational program | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24727/00029351 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
大谷, 博俊
× 大谷, 博俊× OTANI, Hirotoshi |
|||||
所属 | ||||||
値 | 鳴門教育大学大学院学校教育研究科(特別支援教育) | |||||
所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Special Needs Education, Graduate School of Education, Naruto University of Education | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は,自閉スペクトラム症のある児童生徒に対するキャリア教育の論点を整理すると共に,ライフキャリア発達を支援する教育プログラム作成への示唆を得ることを目的としている。研究論議では「キャリアという言葉のイメージ」,「現在と将来をつなぐ教育」,「人生の役割への疑問」,「環境的に補うという発想」,「将来の可能性を行動レベルでとらえる」,「能力・態度内容をかみ砕く」,「他者と関わる過程で判定される自己」,「自己認識を把握する」などが,キャリア教育の論点として挙げられた。また,これらの分析を通して,ライフキャリア発達を支援する教育プログラムに関する複数の示唆を得ることができた。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to investigate the issues of career education in students with autism spectrum disorder with the aim of providing suggestions for the creation of educational programs that support lifelong career development. The research identified the following points regarding career education: “the meaning of the word career”, “education that connects the present and the future”, “questioning the role of life”, “the concept of a supportive environment”, “capturing future possibilities at a behavioral level”, “simplification of the studentʼs capabilities and attitudes”, “self-recognition of the process of interacting with other people” and “grasping self-awareness”. Based on the results of these analyses, we were able to make several suggestions on educational programs that support lifelong career development. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要 en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education 巻 36, p. 123-128, 発行日 2022-02 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳴門教育大学地域連携センター | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(別表記) | ||||||
出版者 | Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-6864 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1212544X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 原著論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Original Paper | |||||
本文の有無 | ||||||
値 | 本文あり |