WEKO3
-
RootNode
アイテム
小学校国語科教科書における科学的説明文教材の史的考察 : 「ありの行列」を例として
https://doi.org/10.24727/00029372
https://doi.org/10.24727/000293720899b781-7e72-4789-a4f6-446ddaf2b112
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KK37008.pdf (710.4 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-07 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 小学校国語科教科書における科学的説明文教材の史的考察 : 「ありの行列」を例として | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Histrical Consideration of the Scientfic Explanatory Texts in Japanese Textbooks used at Elementary School: A Case of “Ari no Gyoretsu(Line of Ants)” | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 小学校国語教科書 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 説明的文章 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 科学的説明文 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.24727/00029372 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
幾田, 伸司
× 幾田, 伸司
× IKUTA, Shinji
|
|||||||||||
所属 | ||||||||||||
値 | 鳴門教育大学言語・社会系教科実践高度化コース(国語) | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | A purpose of this paper is to examine the scientific explanatory texts that have been continuously recorded for a long time in Japanese Textbooks used at Elementary School in the postwar period, and to clarify the transition of the learning contents. As an object of consideration, I will take up “Ari no Gyoretsu (Line of Ants)” From the beginning, “Ari no gyoretsu” has been positively evaluated in terms of both subject matter and expression. On the other hand, descriptions of the text have been criticized by experts and teachers, and improvement plans was proposed. By accepting such plans and modified the ambiguity description of the texts, the expression was refined. In addition, this texts have incorporated new learning content that suits the times. That is also one of the reasons why this teaching material was recorded for a long time. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 鳴門教育大学研究紀要 en : Research bulletin of Naruto University of Education 巻 37, p. 119-129, 発行日 2022-03-31 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 鳴門教育大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者(別表記) | ||||||||||||
出版者 | Naruto University of Education | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1880-7194 | |||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AA12124651 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
出版物サブタイトル | ||||||||||||
値 | 教育科学編 | |||||||||||
出版物サブタイトル(別表記) | ||||||||||||
値 | Education Sciences | |||||||||||
本文の有無 | ||||||||||||
値 | 本文あり |