ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. アイテムタイプ一覧
  3. 紀要論文
  1. 鳴門教育大学機関リポジトリ
  2. 紀要一覧
  3. 鳴門教育大学学校教育研究紀要
  4. 本文あり
  5. 第36巻

サービス・ラーニングによる生徒の主体性と社会的有効性意識の向上 : 中学校の生徒会と住民による避難所生活の課題解決を通して

https://doi.org/10.24727/00029349
https://doi.org/10.24727/00029349
49049954-758b-4016-9bb1-aed7592c05b8
名前 / ファイル ライセンス アクション
ga36012.pdf ga36012.pdf (737.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-17
タイトル
タイトル サービス・ラーニングによる生徒の主体性と社会的有効性意識の向上 : 中学校の生徒会と住民による避難所生活の課題解決を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Improving student independence and awareness of social effectiveness through service learning : Through solving problems in evacuation shelter life by junior high school student organization and residents
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 中学校
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 サービス・ラーニング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 主体性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会的有効性意識
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 実践研究
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Junior high school
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Service learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Independence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Awareness of social effectiveness
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Practical research
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24727/00029349
ID登録タイプ JaLC
著者 大林, 正史

× 大林, 正史

ja 大林, 正史

ja-Kana オオバヤシ, マサフミ

Search repository
近藤, 千恵子

× 近藤, 千恵子

ja 近藤, 千恵子

ja-Kana コンドウ, チエコ

Search repository
OBAYASHI, Masafumi

× OBAYASHI, Masafumi

en OBAYASHI, Masafumi

Search repository
KONDO, Chieko

× KONDO, Chieko

en KONDO, Chieko

Search repository
所属
値 鳴門教育大学
所属
値 上八万中学校
所属(英)
言語 en
値 Naruto University of Education
所属(英)
言語 en
値 Kamihachiman Junior High School
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本実践研究の目的は,中学校において教師が生徒による変革を目的としたサービス・ラーニング(SL)を促すことが,生徒の主体性と「社会的有効性意識」に与える影響を明らかにすることである。中学校教員でもある大学院生が,6名の生徒会役員に対して,約1年間,防災をテーマにしたSLを内容とする特別活動の授業を実施した。授業の前後に,6名の生徒会役員に対して,主体性と社会的有効性意識を測る質問紙調査を実施した。結果,中学校において教師が生徒による変革を目的としたSLを促すことが,生徒の主体性と社会的有効性意識の向上に影響を与えることが明らかになった。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this practical research is to clarify the effect of teachersʼ promotion of service-learning (SL) for the purpose of change by students in junior high school on their independence and "awareness of social effectiveness". A graduate student who is also a junior high school teacher conducted special activity classes for about one year for six student organization officers, which included SL on the theme of disaster prevention. Before and after class, we conducted a questionnaire survey of six student organization officers to measure their independence and awareness of social effectiveness. As a result, it was clarified that the teacherʼs promotion of SL for the purpose of change by the student affects the improvement of the studentʼs independence and social effectiveness awareness in junior high school.
言語 en
書誌情報 ja : 鳴門教育大学学校教育研究紀要
en : Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education

巻 36, p. 99-109, 発行日 2022-02
出版者
出版者 鳴門教育大学地域連携センター
言語 ja
出版者(別表記)
出版者 Center for Collaboration in Community, Naruto University of Education
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1880-6864
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1212544X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
記事種別(日)
値 原著論文
記事種別(英)
言語 en
値 Original Paper
本文の有無
値 本文あり
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:29:55.550698
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3